Emmas blogg

Tisdag 20 augustiEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, augusti 20, 2019 11:53:29

Blog imageUndrar om han sjunger "Man skall ha husbil...."
Vi gick en runda ner till rc-banan. Klubbmedlemmarna hade varit jätteduktiga och rivit mekebord etc som inte fick vara där för kommunen. Det blev ljust och luftigt :)Blog image

Söndag 18 augustiEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, augusti 20, 2019 11:47:57

Blog imageNu har vi varit två gånger till i Lundåkra. Emma tycker det är jätteskönt, hon kan välja om hon vill vara ute eller inne i husbilen, precis som hon vill. Oftast är det ute. Blog imageDet är många som hälsar på henne och hon träffar många hundar också som vill hälsa. Här är det en tysk golden som bodde granne med oss en natt, de skulle tillbaka till Tyskland igen efter semester i Sverige.Blog imageDet har både varit fint väder och riktigt oväder, men vi har det mysigt i alla fall i husbilen.Blog imageI lördags blåste det och kite-seglarna var plats och trotsade vindarna. Det går rysligt fort ibland och vissa hoppar flera meter upp i luften innan de landar med ett plask, sedan fylls seglet med luft igen och de fortsätter....Blog imageTräden lutar också, det är inte lätt att växa rakt när det nästan alltid blåser åt ett håll...Blog imageEtt kråkpar satt och tittade på utsikten från lampan...Blog imagePå söndagen åkte vi hem igen...

Tisdag 6 augEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, augusti 06, 2019 16:53:56

Blog imageDå har vi varit en helg till i Lundåkra. Emma har fått en kompis i "Vaktis" som tar hand om både människor och djur. Emma får goda tuggben av honom och det är toppen tycker hon och spanar efter honom så fort hon hör trädgårdstraktorn.Blog imageHär är det den fina goldenpojken som får lite kel och godisBlog imageOch så blir det Emmas tur :)Blog imageDet är skönt att slappa i soffan tycker EmmaBlog imageMimme kom och hälsade på...Blog imageUndrar om det var denna blom-båten som var på Ullared?

Torsdag 25 juli, Linda och Niklas kom till LundåkraEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson sön, juli 28, 2019 12:43:48

På torsdagen kom Linda och Niklas med sin husbil till Lundåkra. Första natten fick de stå på en extraplats men sen kunde flytta till en plats nära oss.Blog imageNej men, vem är det som kommer nu? undrar Emma....Blog imageMånga båtar i hamnen....Blog imageäven på kvällen...., älskar solnedgångarna här :)Blog imageHär sitter vi allihop och fikar...Här är Bosse Bus......Blog imageVi spelade tärningsspel, och gissa vem som vann?? Jo JAG !!!! Hur gick det till ????Blog imageEmma tycker det är skönt i skuggan...
Linda och Niklas och alla vovvarna åkte hemåt mot Skellefteå 136 mil härifrån på lördag förmiddag. Det har verkligen varit roligt att träffa dem både här och nere i Mosel :) Hoppas vi ses nästa år igen :)
I morse åkte vi hem igen och nu har vi städat husbilen så den är redo för nästa tripp !

Onsdag 24 juli, LundåkraEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson sön, juli 28, 2019 12:29:16

På onsdag morgon åkte vi till Lundåkra med husbilen. Då var den städad och fin igen efter italien och moselresan.Blog imageBlog imageDet var helt fullt när vi kom men vi fick en bra plats ändå till sist. Kvällen innan hade det varit 99 bilar på ställplatsen som endast har48 ordinarie platser. Men det går alltid att hitta extraplatser lite här och där.Blog imageKvällarna här är ljuvliga !!!Blog imageDet var varmt men satt man i skuggan var det riktigt behagligt :) Vi handlade glass i Tjollans kiosk och Emma fick en egen liten bägare med vaniljglass.

Lördag 20 juli, vi startar hemfärden och Niklas och Linda skall besöka några platser tillEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:40:59

Blog image
Blog imageVi startar hemfärden, men Linda och Niklas skall stanna på ett par platser till och titta på sevärdheter.
Vi hade faktiskt inte så mycket köer alls som när vi körde ner. Vi övernattade i Hodenhagen (det var ett riktigt oväder när vi kom dit, stormade och ösregnade) och sen körde vi hem på morgonen.Blog imageNu är vi nästan hemma i Sverige :)

Fredag 19 juli, EnkirchEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:34:44

Blog imagePå fredagen fortsatte vi till Enkirch. Linda och Niklas kom lite senare :)Blog imageHär finns en liten färja som tar cyklar och människor över floden :)Blog imageLinda bjöd på rosé vin. Jättegott !Blog imageBlog imageHär kommer glassbilen, vi köper glass varje dag här och Emma får en egen glasskål med vaniljglass :)

Onsdag 17 juli, Vi fortsätter till Sun Park, GraachEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:27:30

Blog imageHär träffade vi Linda och Niklas för ett år sedan, vi fick faktiskt samma platser som då på ställ-platsen :)Blog imageBlog imageHär stannade vi i två dagar...Blog imageEn härlig kväll, Blog imageVi satt och drack varsin öl i serveringen......Blog imageBlog image

Tisdag 16 juli, äter på restaurangEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:19:58

På tisdagen gick vi ut och åt på restaurang i Kesten. Jättegod mat! Blog imageEmma och Bart fick vara med ...Blog imageHär sitter vi och njuter i skuggan och väntar på maten...Blog imageBlog imageGott vin var det också här :)

Måndag 15 juli, Kesten och möter Linda och NiklasEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:12:51

Blog imageVi skulle träffa Linda och Nilkas från Norrland och vi hade bestämt att träffas i Kesten. Vi träffade dem för ett år sedan på Sunpark i Graach (Bernkastek Keuss).
Blog imageDe hade redan kommit och höll en plats till ossBlog imagePå eftermiddagen gick vi till Michael Bears vingård och handlade vin, Blog imageBlog image
Blog imageLinda och Niklas 3 hundar var med
Blog imageBosseBlog imageBartBlog imageoch Dennis.Blog imageVid ställ-platsen fanns ett gäng getter som betade i en inhägnad....

Söndag 14 juli, Berne fyller år och vi ankommer till MorelofabrikenEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 14:00:11

Blog imageVi kom fram till Morelo på eftermiddagen och passade på att tömma och fylla på tankarna igen.Blog imageEmma hittade en liten kanin i buskarna... den var jättekul att se påBlog imageDet regnade och blåste ordentligt!

Fredag 12 juli, vi åkte vidare...Emma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:55:39

Blog imageEn italienare hade skadat foten (så han haltade lite) Mauro skojade med honom och hämtade "ambulansen" smiley

På kvällarna regnade det lite då och då, vilket gjorde att leran vi stod på blev våt och hal och slipprig. Vi var lite nervösa att vi inte skulle kunna komma därifrån när tävlingen var slut, det hade sagts att det skulle komma mycket regn på lördagen när finalerna skulle köras. Tysken vid sidan om körde tidigt på morgonen och Finnen körde strax därpå och ställde sig utanför vi vägen. Vi var dock blockade av två personbilar men när de äntligen körde hade vi fri väg ut och eftersom det skulle regna mer så tyckte vi det var bäst att ge oss iväg. Dock fastnade vi i leran, där det var mjukt efter en annan som fastnat innan, bilen väger 12 ton och det är inte så lätt att dra loss den men vi fick hjälp av en äldre man som hade en stor traktor som drog loss oss. Jag var verkligen glad att vi kom loss och sen körde vi vidare mot Österrike.

Torsdag 11 juli, Emma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:45:29

Blog imageDetta fotot är från invigningen, här ser ni de Svenska deltagarna. Från vänster David Hassel, Jessica Pålsson, David Ronnefalk och Hampus Berg.Blog imageJessicas bil i förgrunden...
Blog imageEn jättefin hibiskus vid banan...

Tisdag 9 juli, träningen börjarEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:39:57

Blog imageI år var det fyra Svenska förare. Jessica Pålsson, David Hassel, Hampus Berg och David Ronnefalk. David och Hampus satt i HB tältet och vi andra satt i det stora tältet där det var lite svalare och mer att titta på och Emma hittade många "vänner" bland annat en spansk flicka som kom och klappade och kelade med henne lite då och dåBlog imageBlog imageBlog imageEftersom vi visste att det skulle bli varmt i Italien hade vi införskaffat en kylväst till Emma, toppen tyckte både vi och Emma. Bara att blöta den, vrida ur och sedan höll den henne sval flera timmar. Vi hade en kylmatta också som vi köpte i fjol.
Vi kunde ha aircondition på hela dagarna och kvällarna med, här var inget problem med strömmen inte, utan allt fungerade perfekt smiley
Vid luncherna värmde jag ravioli till Jessie och Micke, De hade köpt burkar hemma som vi hade med i bilen :) Berne och jag köpte något att äta i serveringen på banan, hamburgare, pizza, scnitzel etc.På kvällarna åt vi ihop i husbilen innan Jessie och Micke åkte till hotellet.Blog imageHär sitter Jessica och Micke i det stora meke-tältet och förbereder rc-bilen.
Husse och jag är stolta över vårt duktiga barnbarn och son.

Söndag 7 juli, Jessica och Micke anländer till bananEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:23:11

Blog imagePå söndagen kom Micke och Jessica till banan. De hade flugit till Wien och hyrt bil där och kört ner till Sacile. Resan hade gått bra och efter att vi tittat på banan mm så åkte de till hotellet för att checka in.Blog image

Lördag 6 juli, Vi kommer fram till SacileEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:18:01

Vi fortsätter resan , men när vi kommit genom Österrike så sa GPSen att vi skulle svänga. Det gjorde vi och kom på små, mycket smala vägar som slingrade sig uppför och nedför bergen. Den vägen var nog inte gjord för husbilar som vår smileyBlog imageDetta var när vi körde på motorvägen i Österrike.Blog imageEmma sitter och tittar medans Husse och jag tar ett glas prosecco efter vi kommit fram och satt på solskydd etc på husbilen. Det var jättevarmt....Blog imageDet hade bara kommit en tysk innan oss på "campingen" som egentligen var en åker, men det fanns både ström och vatten och duschar och wc. Lite senare kom en finne och körde fast i leran så han fick bli bogserad av Mauro Ongaro och hans lilla traktor.
Maoro Ongaro äger hela området med rc-bana mm RC-banan är riktigt fin med många hopp och verkade mycket rolig.Blog imageBlog imagePå kvällen regnade det igen, stora droppar och stora hagel....Blog image

Fredag 5 juli, Vi hälsar på i Morelo-fabrikenEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 13:03:52

Blog imagePå morgonen fortsatte vi resan och stannade till på Morelofabriken och fylle på vatten och tömde tankarna. Vi pratade lite med Andreas och fortsatte vidare....
I Österrike stannade vi till på en Autohof igen och sov.

Torsdag 4 juli, Vi åker på semester med husbilenEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juli 23, 2019 12:58:31

Blog imagePå morgonen den 4 juli startade vi vår resa mot Italien och EM i 1:8 off-road som går i Sacile i norra Italien.Blog imageÖresundsbron...Blog imageVi körde genom Danmark till Rödby och tog färjan till Puttgarden. Vi gjorde en avstickare till Burg och handlade på Fleegaard som vi alltid gör. Sen fortsatte vi att köra till en Autohof Blog imageHär var det jättemånga lastbilar , bilden är tagen ganska tidigt på kvällen, senare bara vällde det in lastbilar. Här var inte mycket gräs för Emma att kissa i utan bara torrt styvt gult sädliknade gräs med ax som fastnade i hennes päls. Vi sov gott i husbilen och nästa morgon skulle vi fortsätta resan.

Onsdag 25 juniEmma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juni 25, 2019 12:21:45

I dag gick vi en runda i det varma vädret, hittade många fina blommor...Blog imageBlog imageBlog imageOch nu är det dags att tömma bajstunnorna i skogen...Blog imageBlog imageEn av de fina skogarna i Furulund...

Måndag 24 juni,ett halvår är det julafton....Emma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tis, juni 25, 2019 12:16:34

Blog imageVi firade midsommar i Lundåkra. Lugnt och skönt. På onsdagen hade jag varit på käk-kirurgen på Lunds lasarett och fått opererat bort en liten knuta på tungan. Det gick jättefort och lätt, men stygnen efter, de var inte roliga. De stramade och gjorde ont så fort man tuggade eller råkade bita på snörena de sytt med. De skall ramla av själv och det känns redan bättre nu. Men har man otur så har man, jag bet av en bit tand på andra sidan och där var en vass kant kvar som man hela tiden är på med tungan. Jag fick tid i går och fick den lagad så nu är allt bra :)Blog imageDet var underbart sommarväder hela helgen, förutom när alla hade dukat upp mat etc ute, då kom en stormby och ett riktigt skyfall och allt blev vått och höll på att blåsa iväg. En kort stund efter slutade det blåsa och solen kom tillbaka. Riktigt midsommarväder !Blog imageMimme kom en runda och hälsade på på lördagen... På söndag förmiddag åkte vi hem igen...

Torsdag 20 juni, strax midsommar ! Emma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson tor, juni 20, 2019 10:54:19

GLAD MIDSOMMAR !
Blog imageEmma, Husse och Matte önskar alla en riktigt skön och trevlig midsommar !

19 juni, varmt, varmt och varmare...Emma 9,5 år - 10 år

Skapad av Karin Pålsson ons, juni 19, 2019 09:27:03

Oh vad det är skönt att rulla sig i gräset !!
I morse skulle Matte till sjukgymnasten, typiskt nog blev det lite panik eftersom cykeln hade punka, så det blev till att gå upp i byn. Jag hann i tid :) Det tog precis 15 minuter och var 1,5 km :) Jag fick lite nya övningar att lägga till de jag fick innan.
Nu är det rejält varmt och kvavt ute, fast det regnade i natt.....

Lördag 15 juni, Kennelträff hos Dainty´s kennel i MörarpEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson sön, juni 16, 2019 09:47:46

Blog imageFörväntansfull Emma i bilen till Eva och Filip på Dainty´s.Blog imageNu var vi framme :) Många hundar i olika åldrar...Blog imageEmma sitter med Husse en stund.Blog imageHär är det full rulle bland welsharna....Blog imageSedan så bara slocknar dom :) Denna är så söt när han somnat med eller på sin apa :)Det var både sök, apport mm som aktiviteter.Blog imageDet bjöds på härliga tårtor och andra bakverk som äppelpaj och glasstårta, tack Eva och Filip för en trevlig dag smiley

Måndag 10 juni, Vi var i Lundåkra i helgen Emma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson mån, juni 10, 2019 08:03:34

Blog imagePå pingstafton firade Husse och jag att vi varit gifta i 46 år :)Blog imageDet blåste en hel del och Kite-seglarna passade på... Det var nog nästan 100 st där ...Blog imageMimme kom och hälsade på och vi grillade och fikade ute ...Blog imageDu bjuder väl, eller hur?Blog imagePå lördagen fick vi trevliga "grannar" med goldens som också kom från Daintýs kennel. Stina som är 11 år och Pixie som är 6 år. De kommer från Mariestad.Blog imageDet var kul att få prata lite hund :)Blog imageFin utsikt tycker Emma....

Onsdag 5 juni 2019, Lite om Tysklandsresan Emma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson ons, juni 05, 2019 18:47:13

Blog imageDå var det åter igen dags för en tur ner till Mosel innan vi åkte till Morelo Open 2019, ett återkommande arrangemang på Morelo fabriken över pingsthelgen. Över 600 husbilar var det iår från många länder. Både Morelos och alla andra märken också, för här är alla lika välkomna :)
Blog imageSom sagt, vi älskar Mosel och besökte först Sun Park ställplats i Graach nära Bernkastel Keus.Blog imageBlog imageSedan fortsatte vi till Kesten och här hälsade vi på Michael som är borgmästare och vinodlare .Blog imageEmma älskar våra sängar i husbilen :)Blog imagemen det är skönt att sova i skuggan i gräset ocksåBlog imageSå här ser jag ut när jag inte får mitt tuggeben när "jag" vill, säger EmmaBlog imageDå var vi på plats på Morelo open :)På fredagen åkte jag i häst och vagn genom Schlusselfeld. Det bjöds på prosecco till damerna och öl till herrarna i vagnen. Mycket sång och skålande och jättekul !Blog imageDetta var min vagn...Blog imageoch detta var den andra vagnen.Blog imageEfter en mycket trevlig helg körde vi vidare hem och mellanlandade i Hodenhagen över natten innan vi var hemma :)

Fredag 24 majEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson fre, maj 24, 2019 14:46:12

Blog imageVi önskar er alla en riktigt skön helg! Efter det fina vädret ser det ut att blåsa upp till oväder. Solen gick i moln och himlen är alldeles mörk nu :(Blog imageEmma håller koll på om nån hon känner kommer på gatan. När vi promenerade i dag såg vi att det nog snart är examen för alla i skolan. I en trädgård hade de satt upp et tält som verkade figuranpassat i trädgårdenBlog imageSenare när vi kom upp till lekplatsen vid nya dala så ville alla barnen klappa Emma, det ville hon gärna. En liten flicka sa hon var rädd och ville klappa på ryggen och det gick ju bra. Andra klappade på huvudet och lite överallt. Emma hade sån mjuk och fluffig päls sa en annan liten flicka :) När vi gick vidare vinkade allihop och sa hejdå till Emma :)Blog imageDet är en underbar tid nu med alla vackra blommor, synd bara den är så kort...I en villaträdgård hittade vi en jättefin inhägnad och höns och tuppar... Det tyckte Emma var superspännande!

Tisdag 21 majEmma 8,5 år - 9 år

Skapad av Karin Pålsson tis, maj 21, 2019 10:30:50

Blog imageI dag var det lite muket, men jättevarmt. Vi väntade en stund på Lena och Watson, men de hade nog gått tidigare, tror det var orientering för Lena i dag och då går de tidigt.
Emma och jag gick en runda ner till Vikenbadet och sen upp i Furulundsskogen vid rastgården och sen hem. drygt 3,2 km blev det :)Blog imageDet är ett tag sedan kommunen klippte här.....

Måndag 20 majEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson tis, maj 21, 2019 10:26:54

Blog imageÄnnu en helg i Lundåkra! Fredagen var det lite mulet och omväxlande regn men på lördagen kom solen och värmen!Blog imageDå dras alla ut och sitter framför sina husbilar och njuter av solen och kanske en öl eller att glas gott vin...Vi kom i samspråk med ett trevligt gäng, hoppas vi ses snart igen !Blog imageDet sjösattes båtar hela dagarna nu, roligt att titta på. De tomma platserna får nu utnyttjas av husbilar under sommaren....Blog imageMimme kom och hälsade på både på fredagen och lördagen. Emma var jätteglad. Hon njuter när hon får ha alla nära sig :)Blog imageBåde denna lördagen och förra var det massor av fiskare på piren. De fiskar horngädda, en delikatessfisk med gröna ben...

Måndag 13 maj, Nu har vi solskydd på husbilens framrutor !Emma 8,5 år - 9 år

Skapad av Karin Pålsson mån, maj 13, 2019 14:11:22

Blog imageHelgen tillbringades i Lundåkra som vanligt. På fredagen kom Robert från RV Masters och monterade dem på bilen. Det fina är att man ser ut men inte in i bilen. Perfekt när vi är i Italien i sommar. De reducerar 90 procent av solvärmen som kommer in i husbilen, perfekt!
Blog imageMimme hälsade på både på fredagen och lördagen, lördagen hade han en kompis med och vi fikade i husbilen.Blog imageDe åkte fint ...Blog imageMorelo ölglas....Blog imageoch här är bulla-vagnen där man handlar färska bullar på morgonen, fin service!!Blog imageBlog imageSolnedgång...

Söndag 5 maj, Husbilslandet och SkövdeEmma 9 år - 9,5 år

Skapad av Karin Pålsson sön, maj 05, 2019 18:49:39

Blog imageI torsdags åkte vi upp till Husbilslandet med husbilen. Man såg hur mycket tidigare våren är i Skåne än där uppe...Blog imageBlog imageVi parkerade och gick en runda och hälsade på Nils, Jonas, Niklas, Jörgen och alla de andra trevliga killarna på Husbilslandet. Blog imageEmma måste så klart fotas med Lejonet vid entrén :)Blog imageHusbilslandet är toppen tycker Emma, de har jättegoda havrekakor :)
På fredag morgon började de jobba med vår husbil (bland annat dörren som motorn hade lagt av i när vi var i Tyskland. Vid tretiden var den klar och vi kunde fortsätta till Skövde där det var tävling i 1:8 off road (radiostyrda bilar) Jessica, vårt barnbarn som nu är hela 16 år var där och tävlade. Det var jättekallt och blåste så vi tittade när hon körde, sen gick vi in i husbilen och värmde oss. Sen ut när hon körde och sen in igen....Blog imageBlog imageBlog imageDet var spännande tävling och Jessica blev 2:a några sekunder efter ettan, jättebra kört !!Blog image
Vi körde hemåt och stannade och sov i Ljungby. Så här gula och fina är rapsfälten i Skåne !Blog imageSöndag morgon åt vi frukost, sedan körde vi hem.